‘Zingen door je vagina’ ook voor mannen

Adem

Mijn zangdocent riep (lang geleden) eens in de zoveel tijd; ‘zingen is sex!!’ Ik knikte dan enthousiast met een blik van verstandhouding maar in werkelijkheid had ik echt geen idee wat hij bedoelde. Ik had de klok wel horen luiden maar waar de klepel hing? Geen idee.

We hebben zo’n 600 jaar geschiedenis in de zangpedagogie en altijd hebben we het moeten doen met metaforen. Er is zoveel over gezegd en geschreven.

Bij nieuwe leerlingen in mijn praktijk merk ik nog altijd dat adem voor veel mensen heel vaag en abstract is. Een leuk voorbeeld is het filmpje Hardkoor 2 (het hele filmpje is briljant maar je kunt ook direct naar 2:38 min).

Ik ga nog even door met voorbeelden. Kristin Chenoweth legt in de talkshow bij Ellen (januari 2006) uit dat ze van haar docent door haar Woohie moet zingen. Tot grote hilariteit van het publiek. Zie: Kristin Chenoweth on The Ellen Degeneres Show Jan 3, 2006 – YouTube (bij 5:14 min als je ook hier niet het hele filmpje wilt zien)

Dat ‘Zingen door je vagina’ een hilarisch gegeven is werd duidelijk in de follow up met Chenoweth in de rol van Ellen’s Fairy God Mother in de ‘Musical edition of Ellen’ waarin ze Ellen (nogmaals) toezingt dat ze door haar woo-hoo ademt. Kristin Chenoweth: Breathe From Your Hoo-Hoo – YouTube

Ondanks de aandacht (Chenoweth mocht dit daarna in diverse talkshows herhalen), is voor de meesten kijkers nog niet duidelijk wat dat nou is; ‘zingen door je vagina’ of ‘zingen door je bekkenbodem’.

Maar, Melissa Cross, een bekende naam in Gruntersland met haar dvd ‘Zen of Screaming’ is al iets concreter. Ze noemt het ‘dump’ (voor de mannen), of ‘baby’ (voor vrouwen), ‘alsof je baart’ voegt ze daar aan toe. Hier wordt al duidelijker dat naast de aanduiding van de plaats er ook een beweging plaats vindt. Namelijk naar beneden, en niet naar boven, wat heel veel gebeurt bij zangers.

 

proberen

Waarschijnlijk begin je je de klok te horen luiden, maar voor de klepel zal ik bovenstaande zo concreet maken dat je hier je voordeel mee kunt doen. Daarvoor heb ik een aantal eenvoudige oefeningetjes:

Ga eens op een stoel zitten, op de zitbeentje en rechtop. Zeg eens sssssschchchchchhhhh, begin zacht en maak het luider. Doe maar alsof je de koningin bent en de kat van de buren uit je tuin jaagt. Je voelt dan dat je bekkenbodem, op de plek waar bij vrouwen de vagina zit, wat meer richting stoel gaat. Bij mannen is dat overigens dezelfde plek. Dus ook zij ademen dus door hun vagina:-)

Wat je hierna kunt doen is: neem een longdrinkglas en vul het met 2 a 3 cm water. Neem een rietje en blaas eens door het water. Doe dat nu met geluid. Als kind heb je dat waarschijnlijk talloze keren gedaan. Let wel op dat het rietje niet op de bodem van het glas duwt want dan krijg je de lucht er niet door.

Als je dit doet zul je op verschillende plekken spieractiviteit voelen; in je buik, in je rug/lendenen, ribben en …. in je bekkenbodem. Het mooie van deze oefening is dat je merkt dat je lichaam zelf heel goed weet hoe je moet ademen en welke spiergroepen hierbij samenwerken. Ik raad mijn leerlingen aan dit bij het ‘inzingen’ altijd even te doen. Het vraagt wel wat body-awareness. Dat wil zeggen dat als je niet gewend bent lijfelijk te werken je misschien bij deze laatste oefening nog niet zoveel waarneemt.

Daarvoor kun je ook In tegenovergestelde richting oefenen, al was het maar om te voelen waar je je bekkenbodem niet wilt hebben. Zo kun je voelen hoe het is als je het ‘hele zaakje’ optrekt. Ga maar eens staan en knijp eens flink je billen bij elkaar en laat weer los. Bij ‘los’ kun je een klein beetje door je knieën zakken. Doe dat een paar keer. Als je ‘met geknepen billen’ staat gaat je bekkenbodem ook omhoog.

Let op hoe makkelijk je je bilspieren wel niet kunt aanspannen! In een fractie van een seconde. Ter vergelijking: span je bovenbeenspieren maar eens aan. Tenzij je een sporter bent, zal het iets langer duren voor je het hebt aangespannen.

Voel je nog steeds niet zoveel? Probeer dan deze ‘lift oefening’: doe eens alsof je moet overgeven. Schroom niet flink te overdrijven. Je middenrif trek je daarbij in naar boven en hup je bekkenbodem doet gezellig mee. Je voelt als het goed is ook spanning in je hals.

Nou klinkt dit erg simpel en dat is het eigenlijk ook, ware het niet dat we het hier over de schaamstreek hebben. Het woord zegt het al. We kunnen het niet zien, we laten het niet zien en de meesten onder ons ervaren de bekkenbodem als een diffuus gebied waar we ons meestal helemaal niet van bewust zijn. Bij jongens en meisjes in de pubertijd speelt dit nog eens dubbel een rol. Soms kan het dus even duren voor leerlingen echt ervaren wat die bodem is en wat ie kan.

NotaBeentjes

Overigens is deze oefening voor mensen met (lichte) incontinentie niet aan te raden.

Voor de duidelijkheid: dit artikel gaat over de bekkenbodem. Niet over het totaalpakket ‘Adem’ want daarvoor zijn buik, lendenen, rug en ribben nodig. Ik kom hier in een later blog nog op terug.

 

Share : facebooktwittergoogle plus
pinterest



No Response

Leave us a comment


No comment posted yet.

Leave a Reply