Ruilhandel
Ik doe iets voor jou, jij doet iets voor mij…
Ik geef sinds kort zangles aan iemand in ruil voor massage. De persoon in kwestie is masseuse en heeft geen geld voor zangles. Zodoende bood ik haar aan in natura te betalen, aangezien ik wel houd van massage. Daarmee doe ik aan ruilhandel. Na een paar weken ben ik toch benieuwd hoe dit zich nu verhoudt tot de Belastingdienst. Normaal draag ik 21% af op elke gegeven les, maar ik ontvang nu geen geld, maar een wederdienst.
Ik bel de Belastingtelefoon op 0800-0543. Na een uitgebreid ‘van menu naar menu’ mag ik zo’n zeven minuten wachten. Het is een gratis nummer en ik bel mobiel dus ik zet mijn luidspreker aan. Onder het ‘even geduld aub… even geduld aub…’ ga ik eens snuffelen op internet.
Google: ruilhandel.
‘Ruilhandel is hot!’ roepen diverse bronnen, maar sommige hits dateren van 1995. Kennelijk wordt er al heel lang geruild in Nederland. Er zal dus wel veel over bekend zijn en ik open geestdriftig allerlei tabbladen. Toch lijkt het, de krantenkoppen ten spijt, helemaal niet zo bekend. Wel zijn er goed georganiseerde instanties die ruilhandel in banen leiden. Zo lees ik over LETS-kringen en Bartering. LETS staat voor ‘Local Exchange Trading System, zij werken met een puntensysteem, een eigen soort valuta dus. www.Letscontact.nl. De grootste Lets-kring in Nederland is NOPPES NOPPES. Bartering: Barteren, handel “met gesloten beurs”, is een”1-op-1″ vorm van zaken doen. Er moet sprake zijn van gelijke waarden van de te ruilen producten. Bartering B.V. +31 (0)73 – 613 20 59
Ik vraag me hardop af of je dan eigenlijk wel spreekt over ruilhandel? Is het niet zo dat je een eigen monetair systeempje ontwikkelt en dus een micro-economie? Op een van de sites wordt dat ontkent en is het vooral de romantiek die de boventoon voert ‘meer persoonlijk contact’ ‘netwerk vergrotend’ ‘meer betrokken bij je klant’ enzovoort.
Ik kan op geen van de sites iets vinden hoe dat nu zit met de BTW over deze wederdiensten, al zie ik bij LETS wel iets over ‘onbelaste percentages van BNP’.
Ik wacht nu 11 minuten en 53 seconden en krijg eindelijk iemand aan de lijn. Na het stellen van mijn vraag blijft het even stil. Nee, zij weet het antwoord niet. Ze zal iemand zoeken voor me. We wachten weer even en bij 17:53 min, krijg ik een man aan de telefoon, een ‘wet- en regelgevings-btw-deskundige’, maar mijn antwoord overvalt ook hem en hij wil even navraag doen.
Als ik hem weer aan mijn oor heb wil hij mijn btw-nummer en mijn burgerservicenummer. Ik zeg dat ik die niet weet en dat mijn vraag toch héél eenvoudig is.
Ja, ik moet BTW betalen want als die masseuse mij zou betalen zou ik ook 21% moeten afdragen. Mijn antwoord, dat het ruilen dan niemand helpt omdat je ipv kosten te besparen dan beiden 21% moet gaan betalen, verwart hem zo erg dat hij nogmaals ruggespraak houdt.
Het nu 21:22. Nee ik moet toch echt BTW betalen. Bij 23: 56 verbreken we de verbinding. Ik ben toch een beetje in de war. Wat voor antwoord had ik nou eigenlijk verwacht? Daar had ik van te voren eigenlijk niet over nagedacht.
In eerste instantie vind ik het moeilijk te geloven. Je kiest voor een ruil omdat je beiden geen geld wilt of kunt uitgeven dus doe je een wederdienst. ‘Doe jij mijn tuin, maak ik jouw huis schoon’. En dan zou je een derde partij moeten betalen. Maar daar zit precies het verschil. Ik ben professioneel dienstverlener. ‘Wanneer jij diensten verleent vanuit je bedrijf moet je daar BTW over rekenen, ook als deze in natura worden betaald. De massage is een privé-uitgave en mag niet als kosten voor het bedrijf worden opgenomen.’ aldus Beeldrijk Beeldrijk.
Dan weet u dat ook weer, maar of ík het achteraf nou had willen weten…
No Response
Leave us a comment
No comment posted yet.