Zingen is geen trucjes toepassen, maar trucjes achterwege laten.
Leerling: ‘ik ben heel actief niets aan het doen’
Hoe ziet een eerste les eruit?
Een proefles of eerste les bestaat onder andere uit een kennismakingsgesprek. Het belangrijkste is dat je je zoveel mogelijk op je gemak voelt. In deze proefles wordt er zangles gegeven als in een echte les, zodat je een goede indruk krijgt. Dat houdt in dat we mogelijk aandacht besteden aan een aantal aspecten als adem, houding en hoe je stem ‘zich beweegt’. We doen misschien ook wat zangoefeningen. Daar hoef je niets voor voor te bereiden, maar ik raad je aan om twee songs mee te nemen. Eentje die je makkelijk vindt en eentje waar je wat meer moeite mee hebt. Neem het dan mee op papier zodat je aantekeningen kunt maken.
Kosten van een proefles zijn tegen gereduceerd tarief: € 40,-. Een proefles duurt drie kwartier.
Hoe ziet een gemiddelde les(opbouw) eruit?
Een belangrijk aandachtspunt is adem. Ademstroom is is bij het zingen een vereiste. Zingen gebeurt op een ademstroom. Als er blokkades zijn in die ademstroom, dan is dat een belemmering voor de vrije klank. Aan alle blokkades die een goede ademstroom in de weg staan wordt gewerkt. Deze ademstroom moet echter wel beheerst woorden. Dat gebeurt dmv ademsteun.
Ademsteun betekent overigens niet hard werken, kracht zetten en tegenhouden. Hierdoor blokkeert juist het middenrif. Ademsteun is eigenlijk het beheersen van de ademstroom, zonder dit te blokkeren.
Houding is een tweede aandachtspunt, het gaat hand in hand met ademhaling. Zonder een goede houding kan de adem in veel gevallen ook niet vrij stromen. Een goede zanghouding is veerkrachtig, ‘alert’ ontspannen en in balans. Houding klinkt heel eenvoudig, maar het zal steeds in de lessen terugkomen. Vaak loop en beweeg je al jaren op een bepaalde manier. Het is niet makkelijk daar zo gauw in te corrigeren; ‘Old habits die hard.’
Naast houding en adem komen in de loop der tijd: articulatie; gebruik van (mede)klinkers, resonans; hoe laat je je lichaam als klankkast fungeren (denk aan gitaar, viool, contrabas), kaak- en tonggebruik, toonvorming, legato zingen, registermenging, ontwikkelen van stemvolume en stemomvang, dynamiek, zuiver intoneren, expressie, interpretatie, en overdracht aan bod. Ik beloof je: er gaat een wereld voor je open;)
De lessen beginnen met het ‘losmaken’ van de stem (dat is per persoon verschillend). Dat wil zeggen dat je de coördinatie op weg helpt. Of het stemapparaat ook echt opgewarmd moet worden daar wordt al jaren over gediscussieerd.
Om bovenstaande aan te leren en te oefenen wordt er in het eerst deel van de les gebruik gemaakt van eenvoudige melodietjes, zodat alle aandacht kan uitgaan naar het aanleren en oefenen. De melodieën variëren in moeilijkheidsgraad al naar gelang de concentratie dat vereist. In het tweede deel proberen we d.m.v. van een gekozen repertoire het aangeleerde toe te passen.
Alle lessen worden opgenomen met beeld en geluid. Thuis kun je alles nog eens terug kijken en luisteren.
Om de lessen thuis te kunnen afluisteren is het handig als je Quicktime hebt. Gratis te downloaden: www.apple.com/quicktime