Lesgeven is een kunst, lesnemen is een kunst

Is iedereen een leerling?

Het lijkt misschien een vreemde vraag, maar toch is niet iedereen een leerling. ‘Leerling zijn’ vereist een bepaald aantal eigenschappen, onder andere:

De bereidheid tot leren, de wil om je iets nieuws eigen te maken. Daar hoort plezier hebben in het leren bij;
Bereidheid tot veranderen; soms kan het betekenen dat je dingen anders moet gaan doen dan je tot dan toe gewend was;
Openheid; zoals gezegd ga je als je zingt ‘met je billen bloot’, daarin ben je kwetsbaar;
Nieuwsgierigheid;
Je willen verdiepen in jezelf en in de muziek.

Wat is een goede docent?

Een docent moet plezier hebben in lesgeven. Verder is het overdragen van kennis en geven van inzicht belangrijk, kortom didactisch onderlegd zijn. Inlevingsvermogen en sociale intelligentie zijn belangrijk; zangles is namelijk maatwerk. Ieder mens is verschillend gebouwd, maar ook is elk karakter uniek. Je karakter is zeer bepalend voor hoe je als zanger bent en presteert. Je moet als docent dus kunnen inspelen wat er op dat moment gebeurt. Je moet kunnen enthousiasmeren, aanmoedigen en coachen. En tenslotte moet de docent beschikken over een goede dosis kennis en muzikaliteit.

Over het algemeen hebben zangpedagogen een iets andere relatie met hun leerlingen dan een docent die een instrumentaal vak doceert. Dat komt omdat je zingt met je (hele) lijf en, zoals ik eerder zei, je karakter is een belangrijk aspect dat jou tot zanger maakt. Dat is een heel persoonlijk en kwetsbaar gegeven. Docent en leerling moeten dan ook ‘bij elkaar passen’ Als er geen vertrouwen is in de docent, zal hij/zij ook niet blokkades uit de weg kunnen ruimen. Andersom, als er geen respect is voor de leerling zal deze niet goed uit de verf kunnen komen. Een veilige en prettige sfeer is belangrijk voor de symbiose.

Lees verder over ‘lesopbouw’…